Storytelling – Bra textilier lika angeläget som bra mat

Annika Dahlström

Bra val när vi handlar kläder bidrar till en bättre miljö. Det hävdar Annika Dahlström, ägare till AD ecotextile i Falkenberg.

I över 20 år har Annika Dahlström arbetat för ökad medvetenhet om massproduktion och masskonsumtion av kläder. Arbetet går trögt. Intresset för kläder producerade för en hållbar framtid är lågt.

– Vetskapen om bra textilier är låg jämfört med medvetenheten om bra mat. Konventionell bomull som odlas över världen besprutas cirka 25 gånger om året för att ta död på bland annat ej önskade växter,  insekter och i övrigt biologiskt mångfald.

Besprutningen görs på fälten av indiska arbetare utan skydd mot de farliga medlen. Konsumenten ska veta att giftiga kemikalier hamnar även på våra kroppar när vi använder kläderna och i våra vattendrag när vi tvättar, säger hon.

Annika Dahlström är född i textilbygden Ulricehamn. På besök hos en väninna på orten fick hon se en stickmaskin. Väninnan designade stickade plagg.

– Stickmaskinen fastnade i min hjärna. Jag funderade i två år innan jag köpte en egen.

Stickdesign var Annika Dahlströms hobby vid sidan av jobbet som företagssköterska tills hon startade eget som skandinavisk agentur för ekologiskt och färgväxande bomullsgarn. Hon har tagit fram miljömärkta produkter för kroppsterapeuter, sjukgymnaster och naprapater och utbildat miljöombud, klädtillverkare och skolor om textilier, hälsa och miljö. På gång är ett nytt utbildningspaket med start 2012.

Annika Dahlströms mål är att konsumenter ska välja färre och bra klädesplagg på shoppingrundan istället för många och billigare plagg. Falkenbergs kommun sporrade hennes strävan i ett miljöpris.

– Jag har nått mitt mål den dagen då människor väljer kläder utifrån en hållbar framtid, säger hon.

Namn: Annika Dahlström
Ålder: 61 år
Familj: Maken Lars, bonusdöttrarna Malin och Petra och tre bonusbarnbarn
Bor: Villa vid havet i Falkenberg
Intressen: Att leva som jag lär med ekologiskt och närproducerat. Vi är lyckligt lottade i Halland med så mycket närproducerad och ekologisk framställd mat.
Vad skulle förbättra för dig som företagare? Att medvetenheten och intresset om hållbar konsumtion blir det “naturliga” för alla allt annat är “onaturligt”!

Text och foto: Ann Katrin Norling

Lämna en kommentar